Special wong kar wai film
De mooiste films van de Hongkongse regisseur

Wong Kar Wai

De Volkskrant
Cinevillepas
10 juni t/m 31 juli 2021

Zes films van Wong Kar Wai zijn opnieuw te zien in de FilmHallen. Vanaf 10 juni brengt Eye Filmmuseum in samenwerking met distributeur Cinéart de restauratie van In the Mood for Love opnieuw uit, plus de restauraties van Chungking Express, Fallen Angels, Happy Together, 2046 en de director’s cut van zijn korte film The Hand.

De Hongkongse regisseur Wong Kar Wai smeedt in zijn stijlvolle films het grotestadsleven, misdaad, liefde en muziek aaneen tot bedwelmende films, waar je gelijk verliefd op wordt. Met virtuoos cameraman Christopher Doyle dompelt hij je onder in een lyrische, melancholieke wereld waarin het niet zelden aanhoudend regent en de personages in de ban zijn van onbereikbare, tragische liefdes.

Spijt, eenzaamheid en onvervuld verlangen: de zinderende cinema van Wong Kar Wai
De Volkskrant

De Hongkongse regisseur Wong Kar Wai smeedt in zijn stijlvolle films het grotestadsleven, misdaad, liefde en muziek aaneen tot bedwelmende films, waar je gelijk verliefd op wordt. Met virtuoos cameraman Christopher Doyle dompelt hij je onder in een lyrische, melancholieke wereld waarin het niet zelden aanhoudend regent en de personages in de ban zijn van onbereikbare, tragische liefdes.

Wong Kar Wai (Shanghai, 1956) gold vanaf de jaren negentig als een van de meest opvallende en inventieve regisseurs van de nieuwe Aziatische cinema. De zwijgzame, altijd achter een zonnebril verscholen regisseur viel op door zijn stijl van filmen, die al gauw werd gezien als het handelsmerk van een echte auteur. De keuze voor opvallend verzadigde kleuren, het grotendeels improviserend acteren binnen een vaak plotloze storyline, het veelvuldig gebruik van slow-motion en muziek die de beelden voortstuwt, de eigenzinnige kadrering en hooggestileerde artdirection waren effectieve stijlmiddelen voor Wongs thematiek: de zoektocht van verloren zielen in de grote stad, reikend naar de onbereikbare Liefde.

Bij uitbreng waren de films een sensatie; ze werden lyrisch ontvangen – het British Film Institute noemde Wong Kar Wai de op twee na grootste regisseur van de hedendaagse cinema – en nog altijd hebben Wongs films niets aan kracht verloren.

De restauratie is tot stand gekomen in samenwerking met de regisseur, uitgever Criterion Collection en het filmlaboratorium L’immagine ritrovato in Bologna.

Wong Kar Wai over de restauraties:

“Aan het eind van In the Mood For Love staat deze tekst: ‘Hij herinnert zich die vergane jaren. Alsof hij door een stoffige ruit kijkt en het verleden iets is wat hij kan zien, maar niet kan aanraken. En alles dat hij ziet is onscherp en troebel.’ Dat was precies mijn gevoel toen ik de film in 2015 opnieuw bekeek. Dankzij Criterion en het nauwgezette werk van L’Immagine Ritrovata hebben we vijf jaar kunnen besteden aan het restaureren van niet alleen In the Mood For Love, maar ook de rest van deze collectie. Nu is het raam niet meer stoffig.”