laatste week

Quo Vadis, Aida?

ratingratingratingrating

VPRO Cinema

Online ticket: €11,00 – Cinevilleticket € 0,00 - Prijsinformatie

102 min. Serbo-Croatian | Bosnian | English | Dutch | Serbian Dutch BOSNIA AND HERZEGOVINA

“Don’t shoot the piano player” waren de bekende woorden van Dutchbat-commandant Thom Karremans (Johan Heldenbergh) voordat hij in 1995 het glas hief met de Servische generaal Ratko Mladić (Boris Isakovic). Kort daarna begon het leger van Mladić aan een genocide onder de moslimenclave in Srebrenica die meer dan zevenduizend slachtoffers eiste.

Dit aangrijpende en hoognodige drama van Jasmila Žbanić ontleedt op nauwkeurige wijze hoe dit conflict van kwaad tot erger ging. In haar eerdere films onderzocht Žbanić de blijvende invloed van de genocide op het hedendaagse Bosnië en Herzegovina. Nu brengt ze de gebeurtenissen voor het eerst nadrukkelijk in beeld.

De film volgt het fictieve personage Aida (Jasna Đuričić), een tolk op de Nederlandse VN-basis in Srebrenica, die zich verscheurd voelt. Ze moet de Nederlandse bevelen vertalen voor de lokale bevolking, maar verliest het vertrouwen dat de VN-soldaten in staat zijn om deze oorlogssituatie te de-escaleren. Samen met haar gezin en 20.000 andere Bosnische moslims zoekt zij een veilig onderkomen vanwege het oprukkende Bosnisch-Servische leger. De film toont de uren voorafgaand aan de dramatische evacuatie van de vluchtelingen. Tot dan is Aïda er zeker van dat de VN ze zou beschermen, maar als de chaos steeds groter wordt, probeert ze uit alle macht zelf haar man en zonen te redden. Meer dan 8.000 Bosnische vluchtelingen worden omgebracht.

ENGLISH
Aida is a translator for the UN in the small town of Srebrenica. When the Serbian army takes over the town, her family is among the thousands of citizens looking for shelter in the UN camp.

The Guardian ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
There’s a real tragic power in this almost unbearably brutal and shocking movie from writer-director Jasmila Žbanić.

CineVue ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
As a fictionalised account of what was once described as the worst European genocide in the post-war period, Quo Vadis, Aida? is wrenching and vital in its bitter grief. As a study of political and diplomatic inertia in the face of contemporary global human tragedies, it could not be more urgent.

JASMILA ZBANIC

(1974 | BOSNIA AND HERZEGOVINA) Jasna Đuričić, Izudin Bajrović, Boris Ler, Dino Bajrović, Boris Isaković, Johan Heldenbergh, Raymond Thiry Antoni Komasa-Lazarkiewicz Christine A. Maier Jasmila Žbanić

“Spannend, aangrijpend en belangrijk”

ratingratingratingrating

VPRO Cinema

“This is not historical revisionism, if anything, Quo Vadis, Aida? works to un-revise history, re-centering the victims’ plight as the eye of a storm of evils — not only the massacre itself, but the broader evils of institutional failure and international indifference.”

ratingratingratingratingrating

Variety

Tips voor u

CatVideoFest 2021

TE ZIEN OP ZONDAG 8 AUGUSTUS

In a Lonely Place

KLASSIEKER

Öndög

The Movies Top-10 #6

Adieu les Cons

OK

Filmhallen.nl gebruikt cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Klik hier voor meer informatie.